Var och en av oss har en föreställning om Gud. Några ser honom som en välmenande gubbe med långt vitt skägg och som har överseende med våra fel. Andra ser honom som den stora himmelska polisen. För åter andra är han ett övernaturligt väsen som inte går att greppa. Slutligen kan bara han själv berätta om sig själv. De följande exemplen beskriver det Gud har uppenbarat om sig själv i Bibeln.

Lektion3 WasserhahnGud är ofattbart stor

Det finns mycket hos Gud som vi överhuvudtaget inte kan begripa. Han kan göra under, fler än vi kan räkna och större än vi kan förstå. (Job 5:9)  Gud är utanför vår räckvidd. Vårt mänskliga förnuft och vår tankeförmåga kan inte överbrygga gapet. Och det borde inte vara en överraskning för oss för om vi helt och hållet skulle begripa oss på honom vore han inte Gud. Vi kan aldrig fatta den Allsmäktiges styrka, och ändå är han så rättfärdig och barmhärtig att han inte förgör oss. Inte undra på att människor överallt fruktar för honom! Han påverkas ju inte av den visaste av människor. (Job 37:23-24)

Gud är en person

Gud är inte ett ting, en kraft eller en tanke. Han tänker, känner, önskar, handlar och uppenbarar han sig som en levande person. Men han är inte enbart ”han där uppe” eller ”den gode Guden” eller en slags superhjälte. Men Herren är den sanne Guden, han är den levande Guden, den evige Kungen. (Jeremia 10:10)

Gud är evig

Gud har ingen början och inget slut. Bibeln uttrycker det så här: Innan bergen skapades, innan jorden formades, fanns du, Gud, utan början och utan slut. (Psalm 90,2)  En tid i vilken Gud inte existerar har aldrig funnits och kommer aldrig att finnas. Gud presenterar sig så här: Jag är A och Ö, början och slutet på allting, säger Gud, som är Herren, den allsmäktige, som är och som var och som kommer igen! (Uppenbarelseboken 1:8)  Och han förblir den samme för alltid. Jesus Kristus är densamme i går, i dag och i evighet. (Hebreerbrevet 13:8)  Gud är och kommer alltid att vara den han är.

Gud är oberoende

Varje levande varelse är beroende av andra varelser, av omständigheterna och slutligen även av Gud – men Gud själv är totalt oberoende av sin skapelse. Människor kan inte med händer tillfredsställa hans behov, för han har inga behov! Han ger liv och anda åt allt och fyller alla behov som finns. (Apostlagärningarna 17:25)

Lektion3 WaageGud är rättvis

Bibeln säger: Herren håller alltid sina löften. Välsignade är alla de som väntar på hans hjälp! (Jesaja 30:18)  Men Gud är inte bara vår skapare och den som håller oss vid liv, han är också vår domare. Han regerar med rättfärdighet och rättvisa. (Psalm 97:2)  Han belönar och bestraffar i tid och evighet med fullkomlig och oåterkallelig rättvisa.

Gud är helig

Vem är som du, Herre, bland alla gudar? Vem är så härlig och helig? Vem är så väldig i sin prakt? Vem gör under som du? (2 Moseboken 15:11)  Guds helighet är ojämförbar. Ingen är helig som Herren! Det finns ingen annan Gud, ingen enda klippa som vår Gud. (1 Samuelsboken 2:2)  Han är helt felfri och utan svagheter. Och denne helige Gud kräver av oss att vi också ska vara heliga. Hans krav på oss står i hans bok, Bibeln. Han har själv sagt: Ni måste vara heliga, för jag är helig. (1 Petrusbrevet 1:16)

Gud är allvetande

Hans vetande är fullkomligt. Gud känner var och en av oss, var vi än är. Allt i våra liv ligger vidöppet för honom. Och inför honom måste vi en gång stå till svars för vad vi har gjort. (Hebreerbrevet 4:13)  Gud vet allt om det förflutna, nutiden och framtiden; även om våra tankar, ord och gärningar. Hans visdom är fullkomlig och överstiger vårt förstånd. Vilken underbar Gud vi har! Hur stor är inte hans visdom och kunskap och rikedom! Det är helt omöjligt för oss att förstå hans beslut och metoder. (Romarbrevet 11:33)

Gud är allsmäktig

Jag är Herren, hela mänsklighetens Gud. Skulle något vara för svårt för mig? (Jeremia 32:27)  Det betyder inte att Gud kan göra vad som helst. Han kan t ex inte ljuga eller svika sitt eget väsen. Han kan inte begå fel, inte synda eller förneka sig själv. Men Gud kan göra allt som stämmer överens med sitt gudomliga väsen.

Gud är kärlek

Detta är nog det skönaste och det viktigaste. För Gud älskade människorna så mycket att han gav dem sin ende Son, för att de som tror på honom inte ska gå under utan ha evigt liv. (Johannes 3:16)  Sonen, som är ett med fadern, gav sitt liv för oss människor. Att ge sitt liv för någon annan kan inte överträffas av något annat. Det är det ultimata sättet att visa sin kärlek; inte bara i teorin utan även i praktiken.

Du kan ladda ner alla 12 lektioner kostnadsfritt som pdf-filer.

We use cookies on our website. Some of them are essential for the operation of the site, while others help us to improve this site and the user experience (tracking cookies). You can decide for yourself whether you want to allow cookies or not. Please note that if you reject them, you may not be able to use all the functionalities of the site.

Ok