Vi behöver tillförlitlig kunskap om Gud

En man vid namn Job, om vilken det finns det en hel bok i Bibeln, fick en gång frågan: Känner du Guds sinne och hans avsikter? Kan ens ett långvarigt sökande ge dig kunskap om honom? (Job 11:7)  Vad skulle han svara på detta? Vi kan inte känna Gud och behöver därför förlita oss på att han uppenbarar sig för oss.

Gud visar sig bland annat genom naturen

Himlen visar Guds storhet och höghet. På ett fantastiskt sätt visar den vad han har gjort. (Ps 19:2)  Enbart universum med sin storlek och ordning, sin mångfald och skönhet, avslöjar mycket om Gud som har skapat det. I skapelsen av vår jord visar Gud sin stora makt, sin obegripliga vishet och sin enastående kreativitet. Ända sedan tidens början har människorna kunnat se jorden och himlen och allt som Gud har skapat, och de har känt till hans existens och väldiga, eviga makt. Därför finns det ingen ursäkt för dem! (Romarbrevet 1:20)

Gud talar till människorna

Kommunikation sker bl a genom ord. Gud talade till några få människor. Tänk på att de profetior som finns nedtecknade i Skriften är ord från Gud. De kan varken framföras eller förstås av någon människa utan den helige Andes medverkan. (2 Petrusbrevet 1:21)  I inget annat litterärt verk finner vi så många tydliga och detaljerade förutsägelser (profetior) som senare också uppfyllts. Tänk bara på profetiorna om Jesus födelseort eller detaljerna om hans senare korsfästelse. Detta kan inte vara en slump. Genom hela Bibeln har Gud ett mål som han är på väg mot. Hela Skriften är inspirerad av Gud, och det finns inget som kan mätas med den, när det gäller att undervisa oss om vad som är sant och lära oss att förstå vad som är orätt. Den korrigerar oss och hjälper oss att leva som Gud vill. (2 Timotheosbrevet 3:16)

Lektion2 BuchIngen annan bok har någonsin förmedlat en sådan livsförändrande kraft

Det unika med Bibeln visar sig genom dess inverkan på människors liv. Och vi ska aldrig sluta att tacka Gud, för när vi predikade för er, så trodde ni inte att det vi sa bara var våra egna ord, utan ni tog emot det som Guds ord. Det var det naturligtvis och det förvandlade era liv. (1 Thessalonikerbrevet 2:13)  Genom årtusenden har miljoner människor efter sina personliga erfarenheter vittnat om detta: Guds lagar är fullkomliga. De skyddar oss, gör oss visa och ger oss glädje och ljus. (Ps 19:8)

Den som vill veta vem Gud är måste läsa i hans ord, Bibeln. Här kan man finna honom och han meddelar exakt vad han förväntar sig av oss.

Du kan ladda ner alla 12 lektioner kostnadsfritt som pdf-filer.

We use cookies on our website. Some of them are essential for the operation of the site, while others help us to improve this site and the user experience (tracking cookies). You can decide for yourself whether you want to allow cookies or not. Please note that if you reject them, you may not be able to use all the functionalities of the site.

Ok