Vi är ”obotligt religiösa”

I alla kulturer finns hundratals försök att stilla vår längtan efter frid med Gud. I världens religioner riktar sig detta sökande mot solen, månen och stjärnorna; mot jord, eld och vatten; mot bilder av trä, sten eller metall; mot fiskar, fåglar och andra djur. Människan tillber otaliga gudar och andar. Även i vår till synes upplysta värld blir t ex pengar och kärlek snabbt till avgudar. Jag ser mig om, men här finns ingen. Av dessa kan ingen ge besked, ingen ge ett svar på min fråga. Se, de är alla förgängliga, deras verk är ingenting, deras avgudabilder är vind och tomhet. (Jesaja 41:28-29)

Lektion8 KircheReligiositet kan inte ta bort synden

Trossamfund ska hjälpa människan att komma till rätta med Gud. Men där dessa kräver egna ansträngningar av oss för att räddas kan de inte hjälpa oss. Det är så eftersom även vår bästa religiositet inte duger för Gud. Gud kräver fullkomlighet. Genom mänskliga och religiösa prestationer eller erfarenheter - om det så är dop, kommunion, konfirmation, gudstjänstbesök, böner, insatser som kräver tid och kraft, bibelläsande eller vad som helst utplånas inte en enda synd.

Genom goda gärningar jämnar vi inte ut våra onda gärningar

Om du vill sluta fred med Gud måste du lita på Jesus erbjudande. Frälsningen är nämligen inte en belöning för det goda vi har gjort. Därför kan ingen av oss skryta med den. (Efesierbrevet 2:9)

Religiositet kan inte ändra på människans syndiga natur

Vårt beteende är inte det egentliga problemet utan bara ett symptom. När vi går i kyrkan eller deltar i andra religiösa evenemang känns det kanske bra men det ändrar inget av vårt egentliga tillstånd. Hur kan du begära renhet hos en som är född i orenhet? (Job 14:4)

Mycket bra – men det räcker inte

Att besöka en gudstjänst eller att läsa Bibeln är inte fel. Det är bra att besöka en gudstjänst eller att läsa Bibeln och att be. Gud har till och med befallt oss att göra detta. Men detta gör oss inte till kristna.

Du kan ladda ner alla 12 lektioner kostnadsfritt som pdf-filer.

We use cookies on our website. Some of them are essential for the operation of the site, while others help us to improve this site and the user experience (tracking cookies). You can decide for yourself whether you want to allow cookies or not. Please note that if you reject them, you may not be able to use all the functionalities of the site.

Ok