Vill du bli räddad?

Vill du få gemenskap med Gud? När Gud har visat dig vad du saknar och om du vill bli räddad av honom så måste du vända dig till Gud och tro på vår Herre Jesus Kristus. (Apostlagärningarna 20:21)

Att vända om till Gud

Här handlar det om en helt ny livsinställning. För detta behövs en attitydförändring. Du måste erkänna att du är en syndare som gör uppror mot en helig och älskande Gud. En förändring av ditt hjärta är också nödvändig – sann sorg och skam över det onda med din synd. Sedan måste du vara beredd att ge upp synden för att ge ditt liv en ny inriktning. Jag uppmanade alla att överge sin synd, vända sig till Gud och bevisa sin omvändelse genom att göra goda gärningar. (Apostlagärningarna 26:20)  Det är vad det handlar om.

Lektion11 AmpelOmvändelse innebär: att följa en ny väg

Att av hela sitt hjärta sträva efter att leva så att det behagar Gud. Det betyder att med sitt hjärta bekänna: Du är Messias, den levande Gudens Son (Matteus 16:16)  Det handlar om att helt och hållet lita på Jesus Kristus som gav sitt liv för dig. När vi var helt hjälplösa och utan någon utväg, kom Kristus - just vid rätt tidpunkt - och dog för oss som levde i synd och som inte brydde oss om Gud. (Romarbrevet 5:6)

Villospår

Din stolthet och ditt syndiga väsen vill att du hellre ska lita på din egen anständighet och religiositet. Men du har inget val. Du kan inte lita på någon annan än Kristus, eftersom bara han kan rädda dig. Eftersom han är evig finns han alltid hos Gud för att be för oss och kan fullständigt och för alltid frälsa alla som kommer till Gud genom honom. (Hebreerbrevet 7:25)

Att gå från tanke till handling

Om Gud har visat dig vad som saknas dig och lagt ner en önskan i dig att vända dig till Kristus, gör det nu! Men hur gör man? Bekänn inför Gud att du är en skyldig och hopplöst förlorad syndare och be Kristus av hela ditt hjärta att han räddar dig. Be också om att han blir herre i ditt liv så som han förtjänar att vara. Be även om att han hjälper dig att låta bli att synda och att leva för honom.

En ärlig bön kan låta så här

Gud. Jag har förstått att jag hittills levt utan dig och att synden skiljer oss åt. Jag ber dig förlåta mig mina synder. Tack för att du, Jesus Kristus, dog i mitt ställe och att du uppstod. Jag bjuder in dig att vara medelpunkten i mitt liv nu. Tack för din kärlek till mig. AMEN.

Gud håller vad han lovat

För om du öppnar munnen och bekänner att Jesus är Herre, och litar på att Gud har uppväckt honom från de döda, så blir du frälst. (Romarbrevet 10:9)  Den som på ett ärligt sätt litar på Kristus som sin räddare och herre kan även lita på detta löfte.

Du kan ladda ner alla 12 lektioner kostnadsfritt som pdf-filer.

We use cookies on our website. Some of them are essential for the operation of the site, while others help us to improve this site and the user experience (tracking cookies). You can decide for yourself whether you want to allow cookies or not. Please note that if you reject them, you may not be able to use all the functionalities of the site.

Ok