Om våra egna gärningar inte kan rädda oss, hur kan det då överhuvudtaget vara möjligt att komma till himlen? Är vi chanslösa? För att svara på denna fråga är det avgörande att förstå vad som hände när Jesus dog och vad hans död kan betyda för oss.

Lektion9 BuchEftersom Gud är helig och rättvis måste han straffa vår synd

Men Biblen säger också: Gud är kärlek. (1 Johannesbrevet 4:8)  Gud hatar visserligen synden men han älskar syndarna och vill gärna förlåta dem. Hur kan vi få förlåtelse när Guds rättvisa kräver vår andliga och kroppsliga död? Bara Gud kunde lösa detta problem – och han gjorde det genom Jesus Kristus. Gud sände sin Son som hela världens Frälsare. (1 Johannesbrevet 4:14)

Gud son blev människa

Trots att Jesus helt var människa behöll han sitt gudomliga väsen. För i Kristus finns Guds fullkomlighet i mänsklig gestalt. (Kolosserbrevet 2:9)  Jesus Kristus är unik. Bibeln förkunnar det upprepade gånger.

Hans födelse var unik

Han hade ingen mänsklig far. Genom den Helige Andes övernaturliga kraft blev Jesus till i en jungfrus kropp. Ängeln svarade: Den helige Ande ska komma över dig, och Guds kraft ska omsluta dig. Därför ska det barn du föder vara heligt, och kallas Guds Son. (Lukas 1:35)

Hans ord var unika

Också där gjorde hans ord djupt intryck, för människorna kände att det var Gud själv som talade genom hans ord. (Lukas 4:32)

Hans under var unika

När Jesus tillfrågades om sin legitimitet visade han på sina gärningar: blinda har fått sin syn, lama går omkring, leprasjuka har blivit friska, döva hör och döda har fått liv igen (Matteus 11:5)

Hela hans liv var unikt

Han har blivit frestad på samma sätt som vi, även om han inte en enda gång föll för frestelserna och syndade. (Hebreerbrevet 4:15)  Detta bekräftar att Jesus som människa lydde Guds lagar i alla avseenden. Därför skulle han inte ha behövt lida syndens straff som är döden. Ändå fängslades han med hjälp av falska anklagelser. På grund av falska vittnesmål dömdes han och korsfästes slutligen på en kulle i Jerusalem. Men hans död var ingen ”olycklig slump”. Men Gud följde sin uppgjorda plan och tillät er att spika fast honom vid korset och döda honom. (Apostlagärningarna 2:23)  Fadern sände sonen med målet att han skulle ta på sig syndens straff, vilket Jesus gjorde av fri vilja. Ja, jag har kommit för att ge mitt liv och på så sätt göra många fria. (Matteus 20:28)

Hans död var lika unik och betydelsefull som hans liv

Vägen till frälsningen (befrielsen från synden) i Jesus Kristus kan sammanfattas i följande bibelord: För Gud älskade människorna så mycket att han gav dem sin ende Son, för att de som tror på honom inte ska gå under utan ha evigt liv. (Johannes 3:16)

Förresten: berättelsen om Jesus Kristus kan du läsa om i Bibeln, den finns i de första fyra böckerna i Nya Testamentet.

Du kan ladda ner alla 12 lektioner kostnadsfritt som pdf-filer.

We use cookies on our website. Some of them are essential for the operation of the site, while others help us to improve this site and the user experience (tracking cookies). You can decide for yourself whether you want to allow cookies or not. Please note that if you reject them, you may not be able to use all the functionalities of the site.

Ok