Vi har många olika föreställningar om vad som kommer att hända när vi dör. Vissa menar att allting då tar slut; andra menar att vi alla kommer till himlen. Åter andra tror på en ort där syndaren renas inför ett liv i himlen. Men inget av detta står i Bibeln.

Guds ord säger någonting helt annat och är mycket tydligt.

Det är människans lott att en gång dö och sedan dömas. (Hebreerbrevet 9:27)  Den som har rätt relation med Gud kommer att få tillträde till himlen för att tillbringa evigheten i Guds underbara närvaro. För alla andra väntar ett annat ställe. Deras straff kommer att bli att gå under för evigt, och bli skilda från Herrens ansikte. De får aldrig se hans ära och makt. (2 Thessalonikerbrevet 1:9)  Bibeln använder för detta tillstånd oftast ordet ”helvete”.

Lektion7 FeuerHelvetet finns på riktigt

Helvetet uppfanns inte av kyrkan. Bibeln talar till och med oftare om helvetet än om himlen. Jesus frågade en gång dåtidens troende: Hur ska ni kunna undkomma helvetets dom? (Matteus 23:33)  Det var inte bara en retorisk fråga. Jesus talade även på andra ställen om detta. Men jag säger er: Frukta Gud, som har makt att döda och sedan kasta i helvetet. (Lukas 12:5)

Helvetet är ett förskräckligt ställe

Det finns många bilder som beskriver denna ort. Det är bilder av ett ställe som präglas av lidande. Det talas om mörker och eld. De onda människorna ska de kasta i den brinnande ugnen. Där kommer man att gråta och skära tänder. (Matteus 13:42)  Det är hårda ord, men de är sanna. Människorna som hamnar där är förbannade av Gud. Där finns inget gott – ingen hjälp eller lättnad.

Helvetet är ett slutgiltigt ställe

Ur helvetet finns ingen utgång och ingen återkomst, alltså inget undkommande. Det betyder att människan efter döden inte längre kan växla mellan helvetet och himlen. Dessutom finns det en stor klyfta som skiljer oss åt. Ingen härifrån kan ta sig över till dig, och ingen kan heller komma över hit. (Lukas 16:26)  Skräcken, ensamheten och lidandet i helvetet tjänar inte till att omskola människorna utan som ett evigt straff.

Helvetet är ett självvalt ställe

Men nej, du vill inte lyssna, och så samlar du på dig ett fruktansvärt straff. Men det kommer en vredens dag då Gud ska vara alla människors rättvisa domare. Var och en ska få den lön han förtjänar. (Romarbrevet 2:5-6)  I helvetet och i himlen finns alltså bara frivilliga. Guds vrede kommer att träffa de som avvisade Jesus Kristus under sin livstid och istället levde i orättfärdighet. De avvisade Guds räddningserbjudande. De ville leva här utan Gud, och Gud accepterar deras beslut. Därför kan man inte beskylla Gud för att vara orättvis.

Skrämsel eller kärlek?

Kristna blir ibland anklagade för att skrämmas med begreppen ”synd” och ”helvete”. Men vad ska Gud göra? Ska han låta människorna gå förlorade? Är det kärlek? Bibeln berättar om Guds motiv: Jag fostrar och straffar ständigt alla som jag älskar. (Uppenbarelseboken 3:19)  Med tanke på helvetet bör du noga tänka över ditt liv.

Du kan ladda ner alla 12 lektioner kostnadsfritt som pdf-filer.

We use cookies on our website. Some of them are essential for the operation of the site, while others help us to improve this site and the user experience (tracking cookies). You can decide for yourself whether you want to allow cookies or not. Please note that if you reject them, you may not be able to use all the functionalities of the site.

Ok