En fråga som ofta ställs är: finns Gud?

På den frågan vill man gärna ha ett svar – eller hur? Om Gud inte finns är det också meningslöst att leta efter honom. I Bibeln kan vi läsa följande: Man kan aldrig få Guds välsignelse utan att tro och lita på honom. Den som vill komma till Gud måste tro att Gud finns och att han belönar dem som verkligen söker honom. (Hebreerbrevet 11:6)  Trots att det inte är möjligt att bevisa Guds existens vetenskapligt eller matematiskt talar ändå mycket för att han finns.

Lektion1 GlobusUniversum

Om man anser att universum är resultatet av en slump måste man ställa sig många nya frågor – och får inte svar på någon av dem. Så är det också med ”Big Bang-teorin”. Varifrån kom den första materien? Inte ens Big Bang kan låta något uppstå ur intet. Lika utbredd som evolutionsteorin är, lika lite kan den ge svar: hur kan någonting utvecklas ur intet till de otroligt komplexa livsformer som finns på jorden? Därför talar man fortfarande om att det är en teori.

En förklaring finns i Bibeln

I begynnelsen skapade Gud himmel och jord. (1 Moseboken 1:1)  Vår värld är inte en slumpprodukt som uppkom efter en lyckad kollision av partiklar ”som alltid har funnits”, utan man inser att det måste finnas en enorm intelligens bakom skapelsen. I tro förstår vi att världen har formats genom ett ord från Gud och att det vi ser inte har blivit till ur något synligt. (Hebreerbrevet 11:3)  Skapelsen har sin början och sitt ursprung i Gud. Han talade och allt blev till, han befallde och det skedde. (Psalm 33:9)

Naturen och naturlagarna visar på en fantastisk ordning

Från universums vidder till de minsta mikroskopiska livsformerna har allt sin ordning. Men ordning uppstår inte av sig själv och även naturlagarna visar på en lagstiftare. Gud som har skapat världen och allt den rymmer, han som är herre över himmel och jord... (Apostlagärningarna 17:24)

Det tydligaste beviset för en skapare är människan själv

Då formade Herren Gud människan av jord från marken och blåste in liv genom hennes näsborrar, så att hon blev en levande varelse. (1 Moseboken 2:7)  I motsats till djuren äger hon det man kallar ”personlighet“. Människan kan tänka, känna och har en vilja. Hon har ett samvete, kan ta förnuftiga beslut och skilja mellan gott och ont. Hon kan älska och känna passion. Men framförallt har hon en djup längtan efter Gud. Varifrån kommer dessa egenskaper? De kan knappast ha uppstått slumpmässigt eller genom evolution. Människan är ingen slump. Kung David som skrev många psalmer (sånger) i bibeln uttrycker det så här: Tack för att du skapade mig så unik och så underbar! Det är fascinerande att bara tänka på det. Allt du gör är fantastiskt, det har jag verkligen fått erfara. (Psalm 139:14)

Du kan ladda ner alla 12 lektioner kostnadsfritt som pdf-filer.

We use cookies on our website. Some of them are essential for the operation of the site, while others help us to improve this site and the user experience (tracking cookies). You can decide for yourself whether you want to allow cookies or not. Please note that if you reject them, you may not be able to use all the functionalities of the site.

Ok