Iedereen heeft zo zijn eigen voorstelling van God. Sommigen zien Hem als een goedmoedige opa met een lange witte baard, die graag fouten door de vingers ziet. Anderen zien in Hem de grote hemelse politieagent. Weer anderen beschouwen Hem als een bovennatuurlijk iets, dat niet te vatten is. In feite kan alleen Hij zelf de juiste informatie over zichzelf verschaffen. Aan de hand van de volgende voorbeelden willen we laten zien, wat God zelf in de Bijbel over Zijn wezen, over zichzelf, heeft geopenbaard.

Lektion3 WasserhahnGod is onvoorstelbaar groot

God heeft veel eigenschappen, die wij beslist niet kunnen begrijpen. Hij doet grote, ondoorgrondelijke dingen; ontelbaar zijn de wonderen die hij verricht (Job 5:9).  God gaat ver boven alles uit, wat wij kunnen overzien; met ons menselijk verstand en ons menselijk inzicht kunnen we deze kloof niet overbruggen. Dat hoeft ons ook niet te verrassen, want als wij God helemaal zouden kunnen doorgronden, zou Hij ook God niet meer zijn. De Ontzagwekkende, die wij niet kunnen vatten, is groot door zijn kracht en door zijn recht; wie rechtvaardigheid tentoonspreidt, onderdrukt hij niet. Daarom hebben de mensen ontzag voor hem; hij ziet niet om naar wie zichzelf voor wijs houdt (in een andere vertaling staat: maar geen der eigenwijzen ziet Hij aan) (Job 37:23-24).

God is een persoon

God is geen ding, een kracht of een idee. De manier waarop Hij denkt, voelt, wenst en handelt, zijn typerend voor een levend persoon. Maar Hij is ook weer niet 'Die daarboven' of 'de lieve God' of iets als een 'superman'. Maar alleen de HEER is werkelijk God, hij is de levende God, de eeuwige koning (Jeremia 10:10).

God is eeuwig

God heeft geen begin en geen eind. Uitgedrukt in de woorden van de Bijbel heet dat: Nog voor de bergen waren geboren, voor u aarde en land had gebaard – u bent, o God, van eeuwigheid tot eeuwigheid (Psalm 90:2).  Er is nooit een tijd geweest, waarin God niet bestond en zo'n tijd zal er ook nooit komen. God zegt van zichzelf: 'Ik ben de alfa en de omega (het begin en het einde),’ zegt God, de Heer, ‘ik ben het die is, die was en die komt, de Almachtige’ (Openbaring 1:8).  En Hij blijft eeuwig dezelfde. Jezus Christus blijft dezelfde, gisteren, vandaag en tot in eeuwigheid! (Hebreeën 13:8).  Zoals God geweest is, zo is Hij nog steeds en zo zal Hij altijd blijven.

God is onafhankelijk

Ieder levend wezen is afhankelijk van andere levende wezens, van omstandigheden en uiteindelijk ook van God – maar God zelf is volledig onafhankelijk van Zijn schepping. Hij laat zich ook niet bedienen door mensenhanden alsof er nog iets is dat hij nodig heeft, hij die zelf aan iedereen leven en adem en al het andere schenkt (Handelingen 17:25).

Lektion3 WaageGod is rechtvaardig

De Bijbel zegt: Want de HEER is een God van recht. Gelukkig de mens die op hem wacht (Jesaja 30:18).  God is evenwel niet alleen degene die ons geschapen heeft, Hij houdt ons ook in leven en Hij is onze Rechter. In wolk en duisternis is hij gehuld, zijn troon stoelt op recht en gerechtigheid (Psalm 97:2).  Hij beloont en bestraft nu en tot in eeuwigheid met een volmaakte en onweerlegbare gerechtigheid.

God is heilig

Wie onder de goden is uw gelijke, HEER? Wie is uw gelijke, zo ontzagwekkend en heilig, wie dwingt zo veel eerbied af met roemrijke daden, wie anders verricht zulke wonderen? (Exodus 15:11).  Gods heiligheid is onvergelijkelijk, uniek. Geen is er heilig als de HEER, er is geen andere god dan u, geen rots is er als onze God (1 Samuël 2:2).  God heeft geen zwakke kanten; Hij maakt nooit fouten. En deze heilige God verlangt van ons allen, dat wij net zo heilig zullen zijn. Deze uitdaging, die Hij ons voorhoudt, staat in Zijn boek, de Bijbel. Er staat immers geschreven: ‘Wees heilig, want ik ben heilig’ (1 Petrus 1:16).

God is alwetend

Zijn weten en kennen zijn volmaakt. Niets van wat geschapen is blijft voor hem verborgen, alles is onverhuld en volkomen zichtbaar voor de ogen van hem aan wie wij rekenschap moeten afleggen (Hebreeën 4:13).  God weet alles, wat zich in het verleden voor heeft gedaan; Hij weet alles wat zich nu afspeelt en Hij kent de toekomst. Hij kent ook al onze gedachten, woorden en daden. Zijn wijsheid is volmaakt en gaat ver boven ons verstand uit. Hoe onuitputtelijk zijn Gods rijkdom, wijsheid en kennis, hoe ondoorgrondelijk zijn oordelen en hoe onbegrijpelijk zijn wegen (Romeinen 11:33).

God is almachtig

Ik ben de HEER, de God van al wat leeft. Is er ook maar iets dat voor mij onmogelijk is? (Jeremia 32:27).  Nu wil dat ook niet zeggen, dat God alles kan; Hij kan bijvoorbeeld niet liegen en ontrouw worden. Hij kan geen fouten maken; Hij kan niet zondigen of zichzelf verloochenen. God kan wel alles, wat Hij in overeenstemming met Zijn goddelijk wezen wil doen.

God is liefde

Dat is ongetwijfeld het allermooiste en belangrijkste. Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft (Johannes 3:16).  De Zoon, die een is met de Vader, offert Zijn leven op voor ons, mensen. Je eigen leven opofferen voor een ander – meer kun je niet geven; dat is de ultieme daad van liefde. Dat is de uiterste manier, waarop je je liefde kunt tonen en dat doe je dan niet theoretisch, maar praktisch door het zelf uit te leven.

U kunt alle 12 lessen gratis downloaden in PDF-formaat.

Wij gebruiken cookies op onze web site. Sommigen zijn essentieel voor het correct functioneren van de site, terwijl anderen ons helpen om de site en gebruikerservaring te verbeteren (tracking cookies). U kan zelf kiezen of u deze cookies wil toestaan of niet. Let op dat als u onze cookies weigert mogelijk niet alle functies van de site beschikbaar zijn.

Ok