Als onze eigen daden ons niet kunnen redden, hoe is het dan toch mogelijk om in de hemel te komen? Is dat verlangen kansloos? Om een antwoord op die vraag te kunnen geven, is het essentieel dat we begrijpen wat er gebeurde toen Jezus stierf, en wat Zijn dood voor ons kan betekenen.

Lektion9 BuchOmdat God rechtvaardig en heilig is, moet Hij onze zonden wel bestraffen

Maar de Bijbel zegt ook: God is liefde (1 Johannes 4:8).  God haat weliswaar de zonde, maar Hij heeft de zondaar lief en wil hem graag zijn zonde vergeven. Maar hoe kun je nu vergeving ontvangen, als Gods gerechtigheid onze geestelijke en lichamelijke dood vereist? Alleen God zelf kon dit dilemma oplossen – en dat heeft Hij gedaan in de persoon van Jezus Christus. En we hebben zelf gezien waarvan we nu getuigen: dat de Vader zijn Zoon gezonden heeft als redder van de wereld (1 Johannes 4:14).

Gods Zoon is mens geworden

Ook al was Jezus volledig mens, toch behield Hij Zijn goddelijke karakter. Want in hem is de goddelijke volheid lichamelijk aanwezig (Kolossenzen 2:9).  Jezus Christus is uniek. De Bijbel laat dat steeds weer horen.

Zijn geboorte was uniek

Hij heeft geen menselijke vader gehad. Door de bovennatuurlijke kracht van de Heilige Geest werd Jezus in het lichaam van een maagd verwekt. De engel antwoordde: ‘De heilige Geest zal over je komen en de kracht van de Allerhoogste zal je als een schaduw bedekken. Daarom zal het kind dat geboren wordt, heilig worden genoemd en Zoon van God (Lucas 1:35).

Zijn woorden waren uniek

Ze [de mensen in de synagoge waar Jezus sprak] waren diep onder de indruk van zijn onderricht, want hij sprak met gezag (Lucas 4:32).

De wonderen die Hij deed, waren uniek

Toen aan Jezus gevraagd werd, op gezag van wie Hij optrad en wonderen deed, verwees Hij naar Zijn daden. Blinden kunnen weer zien en verlamden weer lopen, mensen met huidvraat worden gereinigd en doven kunnen weer horen, doden worden opgewekt (Matteüs 11:5).

Zijn hele leven was uniek

Want de hogepriester [Jezus Christus] die wij hebben is er een die met onze zwakheden kan meevoelen, juist omdat hij, net als wij, in elk opzicht op de proef is gesteld, met dit verschil dat hij niet vervallen is tot zonde (Hebreeën 4:15).  Dit vers laat ons duidelijk zien, dat Jezus als mens de wet van God in alle opzichten heeft gehouden en daarom had Hij dus eigenlijk de straf voor de zonde, de dood, niet moeten ondergaan. Toch werd Hij onder valse beschuldigingen gearresteerd en op basis van gelogen getuigenverklaringen werd Hij veroordeeld en tenslotte in de buurt van Jeruzalem op een heuvel gekruisigd. Toch was Zijn dood geen 'ongelukkig toeval'. Deze Jezus, die overeenkomstig Gods bedoeling en voorkennis is uitgeleverd, hebt u door heidenen laten kruisigen en doden (Handelingen 2:23).  De Vader had de Zoon naar de aarde gestuurd met de opdracht om de straf voor de zonde op zich te nemen. Jezus heeft dat vrijwillig gedaan. De Mensenzoon is niet gekomen om gediend te worden, maar om te dienen en zijn leven te geven als losgeld voor velen (Matteüs 20:28).

Zijn sterven was net zo uniek en belangrijk als Zijn leven

De weg naar verlossing in Jezus Christus laat zich heel goed weergeven met de woorden van deze tekst: Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft (Johannes 3:16).

Nog even dit: De verslagen over het leven van Jezus Christus kunt u vinden in de Bijbel; kijkt u daarvoor in de eerste vier Evangeliën, het begin van het Nieuwe Testament.

U kunt alle 12 lessen gratis downloaden in PDF-formaat.

Wij gebruiken cookies op onze web site. Sommigen zijn essentieel voor het correct functioneren van de site, terwijl anderen ons helpen om de site en gebruikerservaring te verbeteren (tracking cookies). U kan zelf kiezen of u deze cookies wil toestaan of niet. Let op dat als u onze cookies weigert mogelijk niet alle functies van de site beschikbaar zijn.

Ok