We hebben betrouwbare uitspraken over God nodig

Een man, die luisterde naar de naam Job en waarvan we een heel boek in de Bijbel hebben overgehouden, kreeg eens de vraag voorgelegd: Kun jij Gods wijsheid ten diepste doorvorsen, het wezen van de Ontzagwekkende geheel omvatten? (Job 11:7).  Wat had hij daarop nu kunnen antwoorden? We kunnen God niet doorgronden en daarom zijn we aangewezen op die keren dat Hij zich aan ons openbaart. We laten je er enkele van zien.

God maakt zich onder andere kenbaar in de natuur

De hemel verhaalt van Gods majesteit, het uitspansel roemt het werk van zijn handen (Psalm 19:2).  Alleen het heelal al in zijn omvang en ordening, z'n veelvoud en schoonheid laat veel van God zien; Hij heeft het geschapen. In de schepping van de aarde toont God ons Zijn macht, Zijn onbegrijpelijke wijsheid en zijn onbegrensde creativiteit. God is weliswaar onzichtbaar maar Zijn onzichtbare eigenschappen zijn vanaf de schepping van de wereld zichtbaar in zijn werken, zijn eeuwige kracht en goddelijkheid zijn voor het verstand waarneembaar (Romeinen 1:20).

God spreekt met mensen

Communicatie verloopt voornamelijk via woorden. Ook God heeft zich aan enkele mensen kenbaar gemaakt. Nooit is een profetie voortgekomen uit menselijk initiatief: mensen die namens God spraken, werden daartoe altijd gedreven door de heilige Geest (2 Petrus 1:21).  Er bestaat geen literair werk, waarin zo'n enorme hoeveelheid van duidelijke en gedetailleerde voorspellingen staat die later precies zijn uitgekomen, zoals ze voorzegd waren. Denk alleen maar aan de geboorteplaats van Jezus Christus of aan de details van Zijn latere kruisiging. Dat kan geen toeval zijn. God houdt door de hele Bijbel heen Zijn doel voor ogen. Elke schrifttekst is door God geïnspireerd en kan gebruikt worden om onderricht te geven, om dwalingen en fouten te weerleggen, en om op te voeden tot een deugdzaam leven (2 Timoteüs 3:16).

Lektion2 BuchGeen enkel ander boek brengt een zo krachtige boodschap, die levens verandert.

Het bijzondere van de Bijbel kunnen we afleiden uit de impact die de Bijbel heeft op het leven van mensen. Wij danken God dan ook onophoudelijk dat u zijn woord, dat u van ons ontvangen hebt, niet hebt aangenomen als een boodschap van mensen, maar als wat het werkelijk is: als het woord van God dat ook werkzaam is in u, die gelooft (1 Tessalonicenzen 2:13).  Miljoenen mensen hebben in de voorbije eeuwen uit eigen ervaring getuigd: De wet van de HEER is volmaakt: levenskracht voor de mens. De richtlijn van de HEER is betrouwbaar (Psalm 19:8).

Wie wil weten, wie God is, moet gaan lezen in Zijn Woord, de Bijbel. Daar laat Hij zich vinden en deelt Hij precies mee, wat Hij van ons verwacht.

U kunt alle 12 lessen gratis downloaden in PDF-formaat.

Wij gebruiken cookies op onze web site. Sommigen zijn essentieel voor het correct functioneren van de site, terwijl anderen ons helpen om de site en gebruikerservaring te verbeteren (tracking cookies). U kan zelf kiezen of u deze cookies wil toestaan of niet. Let op dat als u onze cookies weigert mogelijk niet alle functies van de site beschikbaar zijn.

Ok