Toen u uw vertrouwen op Jezus Christus ging stellen, bent u voor God een nieuwe mens geworden. Deze transformatie is te vergelijken met een nieuwe geboorte. Dat verklaart bijvoorbeeld ook dat u nu een volledig andere relatie met God hebt. De Bijbel noemt dat 'rechtvaardig zijn'.

U hebt nu vrede met God

Wij zijn dus als rechtvaardigen aangenomen op grond van ons geloof en leven in vrede met God, door onze Heer Jezus Christus (Romeinen 5:1).

Dankzij Jezus is uw schuld weggedaan

Van hem getuigen alle profeten dat iedereen die in hem gelooft door zijn naam vergeving van zonden krijgt (Handelingen 10:43).

Lektion12 HaendeU behoort nu tot het gezin van God

Wie hem wel ontvingen en in zijn naam geloven, heeft hij het voorrecht gegeven om kinderen van God te worden (Johannes 1:12).

Uw eeuwigheid is veiliggesteld

Dus wie in Christus Jezus zijn, worden niet meer veroordeeld (Romeinen 8:1).

God zelf is in de persoon van de Heilige Geest in uw leven gekomen

In hem hebt ook u de boodschap van de waarheid gehoord, het evangelie van uw redding, in hem bent u, door uw geloof, gemerkt met het stempel van de heilige Geest die ons beloofd is (Efeziërs 1:13).  Is dat niet fantastisch? Nu kunt u groeien in uw nieuwe geestelijke leven. Daarbij zijn de volgende vier punten erg belangrijk.

Gebed – praat iedere dag met God

God is blij als u met Hem wilt praten, want Hij is een vriend en een Vader en Hij is geïnteresseerd in ieder klein detail van uw leven. Praat met Hem over uw gezin en familie, uw werksituatie, uw vrienden en vriendinnen, uw zorgen en uw wensen. Dank Hem voor Zijn goedheid en vraag Hem om vergeving, wanneer u ergens een steek hebt laten vallen. God heeft altijd een open oor voor u. Hij wil u vergeven en Hij wil u in alles terzijde staan. U kunt Hem iedere dag om vergeving vragen. Ook kinderen van God zijn immers niet volmaakt. Belijden we onze zonden, dan zal hij, die trouw en rechtvaardig is, ons onze zonden vergeven en ons reinigen van alle kwaad (1 Johannes 1:9).  Als u bidt, hoeft dat niet op een bepaalde tijd of altijd op dezelfde plaats te gebeuren. Die herkenbare situatie kan er overigens wel toe bijdragen, dat u rust krijgt om bij God te komen en Zijn stem te horen. Wanneer u bidt, wil God u geven wat u Hem vraagt en daarom is het goed om regelmatig te bidden.

Bijbel – maak Gods Woord tot de basis van uw leven

God wil u graag laten weten, wat Hij op Zijn hart heeft. Dat kan Hij op verschillende manieren doen. Zo zou u Zijn stem kunnen horen tijdens het lezen van de Bijbel en dat zal u helpen om beter te begrijpen, wie God is en hoe Zijn perfecte plan voor uw leven er uitziet. Onderzoek wat de wil van de Heer is (Efeziërs 5:10).  Het beste is om te beginnen met een van de Evangeliën in het Nieuwe Testament, bv. dat van Lucas. Dan kunt u verdergaan met de Brief van Paulus aan de Romeinen, want daarin staan het nut en het doel van ons leven begrijpelijk beschreven. De Heilige Geest zal u leiden bij het lezen van Gods Woord. U zult ervaren, hoe u in de loop der tijd steeds meer gaat begrijpen.

Lektion12 Haende SWGemeenschap – zoekt u christenen op, die u kunnen ondersteunen in uw leven als christen

Het is altijd Gods wens geweest, dat we niet als eenzame strijders door het leven zouden gaan, maar dat we andere christenen zouden ontmoeten en met hen een liefdevolle relatie zouden opbouwen. Zo kunt u van elkaar leren; u kunt samen Gods Woord lezen en erover horen spreken; u kunt elkaar begeleiden en samen de boodschap van de liefde van God delen met andere mensen. Vrienden van God hebben elkaar nodig. Daarom zou ik willen zeggen: Sluit u aan bij een christelijke gemeente en beleef daar, hoe bevorderlijk de gemeenschap met andere christenen voor uw geloofsleven is. Daar zult u het ook heerlijk gaan vinden om de gaven en talenten die God u gegeven heeft, voor anderen in te zetten. God vindt dat ook belangrijk, want Hij dringt daar in Zijn Woord ook op aan. Blijf niet weg van de samenkomsten, zoals sommigen doen, maar bemoedig elkaar juist, en dat des te meer naarmate u de dag van zijn komst ziet naderen (Hebreeën 10:25).

Dienen – laten zien dat u een veranderd leven leidt als christen

Israël, bedenk dus dat de HEER, uw God, niets anders van u vraagt dan dat u ontzag voor hem toont, dat u de weg volgt die hij u wijst, dat u hem liefhebt, hem met hart en ziel dient (Deuteronomium 10:12).  Het zou het hoogste doel in uw leven moeten zijn om een Gode welgevallig leven te leiden. Bovendien zou het een eer voor u moeten zijn om uw specifieke vaardigheden in dienst van God te stellen. Want hij heeft ons gemaakt tot wat wij nu zijn: in Christus Jezus geschapen om de weg te gaan van de goede daden die God heeft voorbereid (Efeziërs 2:10).  Wees bereid om anderen te vertellen wat God voor u heeft gedaan. Dat wordt niet alleen gevraagd van ons, die al op Hem vertrouwen; het is ook een genoegen om dat te kunnen doen. Maar u bent een uitverkoren geslacht, een koninkrijk van priesters, een heilige natie, een volk dat God zich verworven heeft om de grote daden te verkondigen van hem die u uit de duisternis heeft geroepen naar zijn wonderbaarlijke licht (1 Petrus 2:9).

U kunt alle 12 lessen gratis downloaden in PDF-formaat.

Wij gebruiken cookies op onze web site. Sommigen zijn essentieel voor het correct functioneren van de site, terwijl anderen ons helpen om de site en gebruikerservaring te verbeteren (tracking cookies). U kan zelf kiezen of u deze cookies wil toestaan of niet. Let op dat als u onze cookies weigert mogelijk niet alle functies van de site beschikbaar zijn.

Ok